Polub nas na facebooku:    
NCAA od podstaw: Przepisy gry

Boisko

Wymiary boiska: 28,65 m x 15,24 m
Wymiary pola trzech sekund: 5,79 m x 3,7 m
Odległość linii trzech punktów: 6,32 m

Jak widać wymiary boiska w NCAA są takie same jak w NBA. Duże węższe jest natomiast pole trzech sekund i bliżej jest także linia rzutów trzypunktowych, która ma kształt idealnego łuku.
Możliwe, że na niektórych parkietach będą zaznaczone dwie linie trzypunktowe, bo część zespołów (szczególnie z Big East) gra na obiektach drużyn z NBA. A w przypadku, gdy dwie linii będą bardzo blisko siebie, to jedna przeznaczona była dla pań. Od tego sezonu jednak w lidze uniwersyteckiej kobiet odległość linii trzech punktów będzie taka sama jak u panów, więc teoretycznie podwójnych linii być nie powinno.

Czas gry

Czas gry: 2 x 20 minut
Dogrywka: 5 minut
Czas trwania przerwy między pierwszą a drugą połową: 15 minut
Czas na wykonanie akcji: 35 sekund
Wymagany czas przejścia z połowy bronionej na atakowaną: 10 sekund
Zatrzymanie czasu gry po celnym rzucie: ostatnia minuta drugiej połowy oraz dogrywki

W NCAA nie ma kwart, a zamiast tego są dwie połowy po 20 minut. Dodatkowo zawodnicy mają więcej czasu na przeprowadzenie piłki na drugą połowę boiska i na wykonanie akcji lub jak kto woli oddanie rzutu. Przyznam szczerze, że nie wiem dlaczego w NCAA jest akurat 35 sekund na rozegranie akcji, ale domyślam się, że chodzi tu o naukę. Dzięki temu zawodnicy w środku realizowania jednej zagrywki mogą zrezygnować z jej kontynuowania i zastosować inne rozwiązanie. Czy też opóźnić oddanie rzutu, aż do momentu odnalezienia najdogodniejszej pozycji.
Dłuższy czas na wyprowadzenie piłki z połowy bronionej na atakowaną wynika w pewien sposób z częstych „zone” i pułapek stosowanych w defensywie. Zdarza się więc, że nawet mimo dłuższego czasu drużyny popełniają ten błąd lub wykorzystują jego większość.

Faule

5 popełniony faul automatycznie wyklucza zawodnika z dalszej gry w meczu, czyli dokładnie jak według przepisów FIBA.
Rzuty wolne przysługują od 7 faulu zespołowego w połowie. W pierwszej kolejnością wykonywane są tzw. „one-and-one”, czyli zawodnik może rzucać drugi osobisty, pod warunkiem że trafi pierwszy. Po 10 faulach w połowie przysługują normalnie dwa rzuty wolne.
Podczas wykonywania rzutów wolnych przy polu trzech sekund może przebywać 6 graczy (nie licząc rzucającego). 4 zawodników obrony i 2 ataku.
Od niedawna w celu ochrony zawodników wprowadzono przepis mówiący, że każde wymachiwanie łokciami na wysokości twarzy rywala automatycznie oznacza faul umyślny lub niesportowy (do sędziów należy interpretacja).
W odległości 3 stóp (91.4cm) od środka obręczy namalowane jest łuk, w środku którego nie są przyznawane faule ofensywne (o kilku podobnych drobnych zmianach można przeczytać na blogu About NCAA)

Timeouty

W zależności od tego czy mecz jest transmitowany przysługuje różna ilość dostępnych czasów. W przypadku braku transmisji trenerzy mają do dyspozycji cztery 75 sekundowe oraz dwa 30-sekundowe na mecz. Jeśli spotkanie jest pokazywany w TV drużynom przysługują jeden 60-sekundowy oraz cztery 30-sekundowe. Mniejsza ilość czasów wynika z dodatkowych czasów przysługujących transmitującym stacjom. Jeśli dobrze pamiętam to w przypadku spotkań pokazywanych w ESPN „telewizyjny timeout” jest wykorzystywany 3-4 razy w połowie. Zgodnie z przepisami, może być brany co 4 minuty.
W dogrywce przysługuje jeden dodatkowy 30-sekundowy oraz niewykorzystane 30-sekundowe czasy z drugiej połowy.
Podobnie jak w NBA czasy mogą brać zawodnicy i trenerzy pod warunkiem, że piłka jest w ich posiadaniu.

Inne przepisy

Błąd 3 sekund w obronie – mniejsze pole powoduje, że wysokim zawodnikom znacznie łatwiej bronić bliżej kosza.
Błąd 5 sekund podczas przetrzymywania piłki lub kozłowania przy pilnującym rywalu – w skrócie zawodnik z piłką nie może stać w miejscu.
Wyprowadzając piłkę z autu na połowie atakującej zawodnik może podać na połowę bronioną.
W sytuacjach spornych podobnie jak w przepisach FIBA o posiadaniu decyduje strzałka.
Nie można dotykać piłki, gdy po rzucie znajduje się w niewidzialnym „cylindrze”.
W niektórych sytuacjach, w przypadku wątpliwości sędziowie mają prawo sprawdzić na monitorze powtórki.

Dozwolone numery na koszulkach

00, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 50, 52, 52, 53, 54, 55

Restrykcje wprowadzono, by sędziowie mogli pokazywać numer gracza za pomocą jednej ręki.

O podstawowych przepisach nie wspominałem. W dużym stopniu wykorzystałem informacje z https://www.collegehoops.pl/przepisy.php

Kosi
07.11.2011

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Informujemy, iż administratorem Twoich danych osobowych jest Krzysztof Kosidowski. Kontakt z administratorem: e-mail: kosi@collegehoops.pl
Podanie danych osobowych zawartych w formularzu jest dobrowolne. Jednocześnie przysługują Ci prawa dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania (aktualizacji) lub usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania, przenoszenia, a także sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych oraz niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji (profilowaniu). Masz także prawo wnieść skargę w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych osobowych do organu nadzorczego. Twoje dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. B ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27.04.2016 w celu obsługi i realizacji usługi.
strony internetowe Wałbrzych HM sp. z o.o.
www.hm.pl | hosting www.hostedby.pl